ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja, dysortografia lub dysgrafia). Pomocą objęte są dzieci posiadające takie zalecenia z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Najważniejszym celem zajęć jest:
- rozpoznanie i usuwanie przyczyn trudności w uczeniu się dziecka (usprawnianie funkcji spostrzegania wzrokowego, funkcji słuchowych, funkcji motorycznych, orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo-ruchowej)
- wyrównywanie braków w zakresie edukacji polonistycznej
- rozwijanie pozytywnej motywacji do pracy
Prowadząca: kl. 1-3 mgr Barbara Frączkowska
kl. 4-8 mgr Karolina Kubowicz
LOGOPEDIA
Uczniowie szkoły LEGATO, którzy z powodu różnych nieprawidłowości i zaburzeń rozwojowych, posiadają zalecenia do terapii logopedycznej (na podstawie orzeczeń wydanych przez Poradnie Psychologiczno – Pedagogicznej), uczestniczą w systematycznej pracy z logopedą.
Spotkania odbywają się w formie indywidualnej w wymiarze 60 minut tygodniowo.
Terapia logopedyczna dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami mowy jest zależna od specyfiki zaburzeń oraz poziomu rozwoju mowy i komunikacji i dostosowywana jest do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
Jakie są cele zajęć logopedycznych?
- kształtowanie prawidłowej mowy, czyli dbanie o jej prawidłowy i jak najlepszy rozwój pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym
- usuwanie wad mowy
- usuwanie trudności w czytaniu i pisaniu
Prowadząca: mgr Magdalena Malik.
ZAJĘCIA REWALIDACYJNE
Podczas zajęć rewalidacyjnych, wykorzystując aktywne metody pracy, w atrakcyjny sposób pomagamy uczniom w radzeniu sobie z wyzwaniami szkolnymi, społecznymi i napotykanymi trudnościami w nauce. Odpowiednio dostosowane do indywidualnych potrzeb metody i techniki dają uczniom możliwość samodzielnego rozwijania swoich zasobów i umiejętności w przyjaznej i akceptującej atmosferze.
Cele ogólne programu:
- rozwijanie funkcji psychomotorycznych i poznawczych,
- zwiększanie chęci do uczenia się,
- uzupełnianie, wyrównywanie braków i niedoborów, które utrudniają funkcjonowanie w grupie szkolnej i środowisku rodzinnym.
- uodpornianie na emocjonalne niepowodzenia,
- usprawnianie koncentracji uwagi,
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- rozwijanie umiejętności czytania, pisania,
- doskonalenie motoryki dużej i orientacji w schemacie ciała,
- doskonalenie sprawności manualnej i graficznej,
- rozwijanie samodzielności w różnych sytuacjach, które wymagają inicjatywy i zaangażowania,
- zwiększanie aktywności poznawczej.
Prowadząca: kl. 4-8 mgr Agnieszka Wojtczak-Pokora.
TERAPIA RĘKI
Terapia ręki to zajęcia, podczas których dbamy o całościowe wsparcie naszych uczniów. Pamiętając, że terapia ręki to nie tylko ćwiczenia dłoni i palców, ale przede wszystkim ćwiczenia całego ciała, dostosowujemy zadania do potrzeb naszych uczniów. Ręka spełnia swoje funkcje, gdy wszystkie jej elementy składowe, czyli kości, stawy i mięśnie działają prawidłowo i zachowana jest ich wielostronna współpraca. Podczas naszych zajęć nie usprawniamy poszczególnych części składowych ręki, ale postrzegamy ją całościowo i rozwijamy świadomość ciała.
Na zajęcia zapraszamy uczniów z:
- zaburzeniami napięcia mięśniowego w miejscu obręczy barkowej lub nawet całego ciała,
- trudnościami w planowaniu ruchowym,
- problemami dotyczącymi codziennych czynności,
- problemami z koordynacją pracy rąk,
- zaburzeniami sprawności grafomotorycznej (w przypadku gdy np. dziecko nie umie lub nie lubi malować, rysować, wycinać lub robi to bardzo niedokładnie),
- problemami dotyczącymi używania odpowiedniej siły i szybkości przy wykonywaniu ruchów,
- trudnościami z koncentracją,
- trudnościami w trzymaniu przedmiotów,
- nieprawidłową postawą ciała,
- zaburzeniami na linii oko-ręka.
- nieprawidłową postawą podczas pracy przy stoliku,
Celem zajęć jest:
- rozwijanie ogólnej koordynacji ruchowej,
- rozwijanie koordynacji obustronnej,
- wzmacnianie sprawności ruchowej całej kończyny górnej,
- doskonalenie sprawności manipulacyjne ręki,
- doskonalenie umiejętności chwytu,
- doskonalenie techniki pisania,
- poprawa poziomu koncentracji,
- wzmacniać poczucie własnej wartości przez budzenie wiary w swoje możliwości
Prowadząca: mgr Urszula Garzyńska.
ZAJĘCIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Na czym polega terapia integracji sensorycznej?
Podczas zajęć SI dziecko pod okiem terapeuty, a często przy jego wsparciu, wykonuje różnorodne ćwiczenia, angażujące cale ciało oraz układy zmysłów (równowagi, propriocepcji – czucia własnego ciała, dotyku, wzroku, słuchu, węchu, smaku).
Celem terapii SI jest kontrolowana stymulacja wszystkich systemów zmysłowych, która wpływa na poprawę funkcjonowania w sferze emocjonalnej i motorycznej.
Prowadząca: mgr Irena Światoszczyk.